Tanácsok

Légzőgyakorlatok

A jógagyakorlatok során a helyes légzés sokkal fontosabb, mint az, hogy milyen hosszú ideig tudjuk kitartani az egyes pózokat. Ha helyesen tudunk lélegezni, akkor lényegében már jógázni is tudunk. Ismerjük meg a légzésünket, hiszen légzésünk mindig velünk van. A tudatos légzés az ami az elménket a jelen pillanathoz vezeti. A legfontosabb hogy mindig az orrunkon keresztül lélegezzünk ki és be. Az orr szűri, tisztítja és melegíti a levegőt. Ha tehetjük tisztítsuk minden reggel neti segítségével az orrjáratot. Gyakorlás alatt próbáljuk mindig hasi légzésre törekedni.                

Jógalégzés

Ez a gyakorlat lehetővé teszi, hogy tüdőnk teljes kapacitását kihasználjuk. Amikor tüdőnk három szekcióját megtöltjük, képzeljük azt, hogy egy üvegbe vizet töltünk: először az üveg alja, aztán a közepe telik meg, végül a víz eléri az üveg peremét. 
 
Üljünk vagy feküdjünk le valamely kényelmes testhelyzetbe. Képzeletben osszuk a tüdőt három részre. Szívjuk be a levegőt tüdőnk kapacitásának egyharmadáig, és tudatosan irányítsuk a tüdő alsó harmadába. Hasunk ekkor felemelkedik. Utána a tüdő középső harmadát töltsük fel levegővel. Tudatosan irányítsuk a levegőt a mellkas középrészbe, ekkor a szegycsont fog megemelkedni. Végül a tüdő legfelső harmadát töltsük meg. A tüdő csúcsai a kulcscsont magasságában találhatók, így a kulcscsontunk is megemelkedik. Ügyeljünk arra, hogy a testünk végi laza legyen csak a légzést segítő izmok dolgozzanak.                    
 
Kilégzésnél ugyan ez a sorrend. Kezdjük azzal hogy a hasizmunk megfeszülése nélkül kifújjuk a levegőt a tüdő alsó harmadából. Hasunk ekkor behúzódik. Tüdőnk középső harmadára összpontosítva folytassuk a kilégzést, ekkor a szegycsonti rész süllyed egy kicsit. Végül a tüdő felső részéből is engedjük ki a levegőt, és a szegycsonti és kulcscsonti rész is lesüllyed.                

Váltott orrlégzés

A gyakorlat megtisztítja az energiautakat, és szabályozza a test bal és jobb oldala közötti energiaáramlást – nevezik nap-hold légzésnek is. Összhangot teremt a férfias (nap) és a nőies (hold) energiák között.
 
Üljünk kényelmes helyzetbe, domináns kezünkkel vegyük fel a Visnu mudrát, mutató és középső ujjunkat behajlítva szorítsuk tenyerünkhöz, miközben a hüvelyk a gyűrűsujjal és a kisujjal váltogatva zárjuk az orrnyílásokat. Zárjuk a jobb orrnyílást a hüvelykujjal, és lélegezzünk be a balon át, majd zárjuk a bal orrnyílást a gyűrűsujjal, oldjuk a hüvelykujj nyomását a jobb orrcimpán, és lélegezzünk ki. Ezután lélegezzünk be a jobbon át, és a balon ki. Ez egy kör. Ismételjük néhányszor.

Kapalabhati - tisztító légzés

A kapala szó koponyát, a bhati pedig fényt jelent. A gyakorlat hatása felkészíti a testet a prána felvételére. megtisztítja a szervezetet a méreganyagoktól, serkenti a kiválasztást, elősegíti a test belsejében lévő zsírlerakódások leépülését.
 
A gyakorlatot kényelmes ülő tartásban végezzük. Ügyeljük arra, hogy gerincünk egyenes maradjon, ne zárjuk a mellkast, a váll nem mozog. Jobb tenyerünket helyezzük a hasunkra, balt a jobb kézfejre, ez segítheti a gyakorlatot elsajátítani. Miközben gyorsan, orrunkon át kifújuk a levegőt, húzzuk be hasunkat, a rekeszizmunk emelkedik felfelé. A hasizom ellazítása után passzívan lélegezzünk be. Ezt annyiszor végezzük ahányszor még kényelmes. Kezdjük 10-20 kifújással, és ismételjük meg háromszor. Később 100 kifújásig is végezhetjük. Befejezni egy nagy kilégzéssel – orron keresztül – és hasbeszívással lehet – haladó gyakorlóknak.                

Uddzsáji - búvárlégzés

Az uddzsáji szó jelentése győzedelmes. Ez a légzés felmelegíti és melegen tartja a testet a gyakorlás közben. Segíti az ászanák könnyű és laza kivitelezését, a légzés követése leköti az elmét ezáltal létrejön az érzékek visszavonása (Pratjahara). Mint a neve is mutatja, ez a légző gyakorlat hasonlít ahoz, amikor a víz alatt lélegzünk és halljuk a légzésünk hangját.
 
Üljünk vagy álljunk egyenes háttal, nyitott mellkassal, lazán, leeresztett vállal, húzzuk be az állat a torok felé, hogy a hangrés a gégében leszűküljön, és a nyelvet hajlítsuk hátra, hogy a nyelv alsó része a szájpadlához érjen. Végezzünk mély egyenletes be- és kilégzést, a be és kilégzés hossza  megegyezik, nem tartunk légzésszünetet.                    

Jóga oktatás és meditáció Pécsett - Hatha jóga - Ashtanga jóga - Jóga flow - Jin jóga - Csakra Jóga - Páros Jóga